تست بتا

زمان تقریبی مطالعه : 1 دقیقه
تست بتا

آزمایش بارداری بتا برای تشخیص بارداری و مشکلاتی مانند حاملگی خارج رحمی یا خطر سقط جنین انجام میشود. بالا یا پایین بودن بتا می تواند اطلاعاتی را در اختیار پزشک قرار دهد.

برای آزمایش بتا نیازی به ناشتایی نیست.

در آزمایش بتا، فاکتور HCG بررسی شده و از این طریق وضعیت شخص باردار مشخص می شود.

HCG هورمون گنادوتروپین جفتی است که به آن هورمون بارداری می گویند. این هورمون ۱۰ روز بعد از لقاح توسط سلولهای تشکیل دهنده جفت تولید می شود. حدود ۱۱ روز بعد از لقاح می توان با آزمایش خون این هورمون را تشخیص داد. مقدار این هورمون در هفته 8 تا ۱۱ بارداری به اوج خود میرسد و در هفته های بعدی کاهش می یابد.

نحوه انجام آزمایش بارداری بتا

برای انجام آزمایش بارداری بتا باید نمونه خون گرفته شود. هنگام خون گیری ممکن است درد یا سوزش خفیف داشته باشید. این آزمایش نیاز به آمادگی خاصی ندارد و می توانید در هر زمان آزمایش را انجام دهید.

آزمایش بتا در مردان

در مردان برای تشخیص سرطان بیضه آزمایش بتا انجام می شود. محدوده طبیعی عدد بتا در مردان کمتر از Miu/ml2 است. اگر مقدار هورمون HCG بیشتر از این عدد باشد احتمال سرطان بیضه وجود دارد.

عدد بتا و جنسیت جنین

برخی تحقیقات نشان داده اند که عدد بتا زمانی که جنین دختر است کمی بیشتر از وضعیتی است که جنین پسر باشد. در هفته 10 تا 14 بارداری می توان جنسیت را از این طریق تشخیص داد. البته عوامل محیطی، شرایط مادر و سلامت جنین در سطح عدد بتا تاثیر دارند.

آیا دلیلی به جز بارداری برای انجام آزمایش HCG وجود دارد

بتا HCG ماده ای است که توسط برخی از انواع تومورها ترشح می شود. به همین دلیل در برخی موارد این آزمایش ممکن است برای ارزیابی و مدیریت انواع خاصی از سرطان استفاده شود.

نسترن پورابراهیمی
دوشنبه، 14 اسفند 1402


نظر شما

متن نظر